Tuesday, 15 November 2011

KAU NAK TENGOK JE KE DIE BERZINA..??

عَنْ اَبِى سَعِيدِ الْخُدْرِي قَالَ سَمِعْتُ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرهُ بِيَدِهِ
فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ
فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ اَضْعَفُ الاِيمَانِ
Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya :
Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran
maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya
sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah
dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman

-Hadis sahih riwayat Muslim-

cegah kemungkaran...

kita pernah buat tak... mesti pernah kan..

rakyat malaysia sume baik-baik..

walaupon kita cuba nak cegah kemungkaran tapi kita pon buat mungkar..

biasalah... kita manusia.. sentiasa buat salah kan..

tapi sama-sama kita cuba utk jadi lebih baik....

hadis kat atas bagitahu...

cegahlah dengan tangan....

mcm mane tu..???

terutama bagi orang yang ade kuasa ni....

ayah cegah anaknya....

sebab tu ayah boleh rotan anaknya ketika umur 10 tahun kalau anak die tak solat..

then kalau tak mampu.... cegahlah guna perkataan yakni lidah...

macam mane..?? tak kan nak jelir kot... hohoh..

bagi lah nasihat yang berguna....

mungkin dengan nasihat... seseorang tu akan lembut hati...

dan akan hendak berubah.....

kalau tak mampu...

cegahlah guna hati....

tapi macam mana???

kita sama-sama mendoakan semoga allah bg hidayah utk berubah..

kita doakan kebaikan untuknya...

kat sini aku nak bgtaw lah...

ade satu pekerjaan yang insyaAllah kita selamat kat akhirat...

iaitu... berdakwah.. yakni mengajak kebaikan...

sebab pe... kalau kita nasihat org.. insyaAllah...

kita akan nasihat diri kita sendiri jugak....

kan3...

aku takde lah baik sangat.....

tapi mari kita sama-sama cegah kemungkaran....

kita cuba.... iman aku tak kuat...

aku manusia biasa mcm korang... k..

tapi korang nak tengok ke umat kita, yakni islam... saudara kita..

berleluasa melakukan dosa....

korang tahu tak pasal murtad...??

macam mana orang kristian nak ajak orang untuk masuk agama die....

die buat baik dengan orang tu....

die jaga kebaikan orang tu.....

betapa die jaga orang tu untuk ajak die masuk agama kristian tu...

tapi kita..... masyarakat kita berzina, minum arak..??

berapa banyak anak luar nikah....

berapa ramai budak sekolah rosak akhlaknya...??

aku pernah r tegur orang....

aku tny lah.. pakai syampu ape... leh tahan haba...

die cerita r panjang lebar....

pastu aku cakap lah.... kalau pakai tudung awak nampak manis....

insyaAllah leh halang api neraka... (mknanya kurang r dosa die tentang aurat, if die ttp aurat dengan btol r.. kalau dosa lain tu aku tak tahu)

die pon ckp macam ni...

"oo ... eeerrkkk.. insyaAllah kalau dapat hidayah."

pastu die pon blah...

pikir-pikirkan lah..

seeemmmppoooiiii jjjjeeeerrrkkk...!! :)







2 comments:

Mawar said...

btol2..mmg kite sume mesti saling mengingatkn..dan perkara yg lebih baik adalah dgn cara yg halus..tutur bahasa yg baik dan intipati yg bernas agar kita yg ingin menyampaikn juga tidak tergolong dalam dosa yg mungkin tidak kite sedari..dalam berdakwah, kite juga perlu berhati2..kata2 itu tajam..kdg2 kerana kata2 kita juga dakwah xkesampaian..renung2kan.. selamat berdakwah.. =)

JaLi AshBurn said...

iman aku pun tak kuat, klau nampak aku tersilap blogging tolong2 tegur aku ye, . . terima kasih, . . :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...