Monday, 7 November 2011

PE MAKNA LIMA JARI KITA NI..???



Jari ibu ni melambangkan ugama islam tau iman!, merupakan jari yg terpenting sekali dlm ke semua jari-jemari, tanpa jari ini(insyaAllah) tak boleh nak suap nasi kemulut, nak pegang pisau, nak hantar SMS, nak picit jerawat, nak tekan spacebar, nak itu-ini, begitu begini bla bla.bla

Sebegitulah pentingnya iman pada hidup ini.. dan bila jadi mayat kelak... sangat penting!!!
(sambil aku membuatkan isyarat 'good' dengan ibu jari..)

Jari telunjuk pulak mewakili ilmu, contohny bila org tanya mana masjid?
mesti korang cakap "tu"sambil tunjuk ngan jari telunjuk(tak tau lah kalau korang tunjuk ngan ibu jari he he)

Mana binatang jahat tu?korang mesti kata kata: Tuuuuuuu…tunjuk ngan jari telunjuk menunjukkan ilmu yg ada dan bukan nak menunjuk-nunjuk… (lantak koranglah kalau korang nak tunjuk ngan ibu jari atu dengan mulut yang memuncung )

ibu jari dah setel.. jari tunjuk pon dah setel... jari tengah ni pulak...
Jari ni mewakili jari nafsu, di gunakan untuk memuaskan nafsu...
kenapa jari nafsu..?? pikir lah sendir.. kalau orang dah kawen mesti die paham..

Sambung balik pasal jari nafsu ini…, biasanya jari ini bagi orang yang dah kahwin digunakan untuk membanghkitkan ghairah sang isteri, Sekarang cuba korang bandingkan, jari ‘nafsu’ ni lebih tinggi dari jari ilmu, (jari tengah lebih tinggi dari jari telunjuk)

so.. apa maknanya...??

Ini bermakana walau camne terer pun ilmu agama , nafsu tetap mendahului, sebab tu nabi suruh kahwin cepat cepat!!!, (tak tahulah kalau jari korang sama panjang... makhluk marikh ke..?? hoho) banyak cerita ahli abib yang tak kahwin dan ibadat pulak tahap wali, tapi bila datang perempuan, di pendekkan cerita di zinanya perempuan tu… nafsu mana boleh tahan beb!!! (Na’uzubillah)

OK, sekarang kita pergi pada jari manis, jari ini di ibaratkan sebagai seorang isteri yang manis.. isteri yang dapat meredakan nafsu shahwat lelaki..hahaha.. kenapa mcm tu..??

sebabnya bila kita renung akan jari manis ini, (eh,? dah ada cincin.. hohohoh), maka, kita dapati, jari manis dan jari ilmu akn mengapit jari nafsu…(jari manis dan jari telunjuk akan mengapit jari nafsu ), maka nafsu akan terkawal… begitulah pentingnya iman, ilmu amalan dan isteri solehah!! (amin.. Ya rabbil a’lamin)

Dan jari anak mewakili isteri kedua,.. ohohoho.. memain jerk lah..., ia mewakikli jari anak2 kita(dah namapun anak),
so, kita sendiri dapat lihat
maka sekarang kita lihat, inilah satu kehidupan yg sempurna,

Sabda Nabi lebih kurang maksud:
org yg berkahwin telah meyempurnakan separuh dari agama…

ustaz pulak kata;yg separuh lagi(5 jari) adalah rukun islam!

pikir pikirkan lah...

semmppooiii jeerkk...

-via kawan aku bagi tahu-



2 comments:

Ebell Lee Syasya said...

wah sweet...kapit jari nafsu XD

DOMU-KON said...

huhu..nice info..even mungkin ada dan tidak ada logiknya..tapi sngt mnrik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...